BRATISLAVA 29. apríla (WebNoviny.sk) – Každý piaty Slovák nakupujúci online si v minulom roku prostredníctvom internetu nakúpil jedlo a potraviny. V roku 2013 pritom potraviny a jedlo nakupovalo takýmto spôsobom iba 7 % všetkých Slovákov nakupujúcich online.
Informovalo o tom v pondelok na základe svojej analýzy Slovenské farmárske, družstvo (SFD), ktoré uviedlo, že skok za posledných päť rokov je pri online nákupe potravín a jedla neprehliadnuteľný.
Online nakupovanie už nie je raritou
V nakupovaní potravín cez internet sú pritom podľa analýzy SFD, ktoré čerpalo údaje zo Štatistického úradu SR a Eurostatu, dominantnejšie ženy, mladí ľudia či zamestnanci v oblasti informačných a komunikačných technológií.
„Nakupovať tovary a služby prostredníctvom internetu už nie je na Slovensku žiadnou raritou. Ak už nakupujeme online, tak najčastejšie odevy a športový tovar. Ďalšou kategóriou sú tovary pre domácnosť s vyše 34-percentným podielom za rok 2018, hoci v tomto prípade treba podotknúť, že táto oblasť už zaznamenala aj vyššie podiely online nakupujúcich počas uplynulých rokov,“ uviedla analytička SFD Eva Sadovská.
Online nakupujú Slováci aj lístky na podujatia (takmer 30 % z online nakupujúcich v roku 2018), za nimi nasledujú už spomínané potraviny a jedlo, ktoré s podielom 21,2 % zaznamenali zároveň za posledných 5 rokov najvýraznejší nárast podielu. Lieky na Slovensku online nakupuje necelých 12 % zo všetkých nakupujúcich cez internet.
Najväčšími online nákupcami sú Briti
Podľa údajov Eurostatu z roku 2016 boli najväčšími online nákupcami potravín a jedla Briti (35 % z online nakupujúcich), za nimi nasledovali Slovinci a Holanďania (s rovnakým podielom 28 %).
Podiel obyvateľov EÚ nakupujúcich potraviny a jedlo online predstavoval podľa týchto štatistík 23 %, v prípade Slovenska išlo o podiel 20 %. Naopak, online nakupovanie potravín bolo v roku 2016 podľa SFD takpovediac v plienkach v Chorvátsku, Grécku a Rumunsku s podielmi 5 % až 6 %.
Aj pri predaji potravín cez internet alebo sociálne siete musí predávajúci dodržať všetky povinnosti, ktoré určuje legislatíva pri predaji na diaľku. Upozorňuje na to Štátna veterinárna a potravinová správa SR (ŠVPS).
„Každý prevádzkovateľ vrátane prevádzkovateľa predaja na diaľku oznámi príslušnému orgánu úradnej kontroly potravín každú prevádzkareň podliehajúcu jeho kontrole, ktorá vykonáva činnosť na akomkoľvek stupni výroby, spracúvania a distribúcie potravín na účely registrácie,“ upozornila ŠVPS.
Slovenské farmárske, družstvo (SFD) vzniklo za účelom vytvorenia silného partnerstva medzi vybranými podnikmi poľnohospodárskej prvovýroby na Slovensku. Cieľom je zabezpečiť ich dlhodobú a udržateľnú prosperitu a finančnú stabilitu.
Viac k témam: nákupy, online nákup, potraviny, prieskum, SFD Slovenské farmárske družstvo
Zdroj: Webnoviny.sk – Slováci nakupujú potraviny aj cez internet, podľa prieskumu v tom dominujú nielen ženy © SITA Všetky práva vyhradené.