Spotrebitelia, to sú jednotlivci i celé domácnosti, ktoré nakupujú rôzne druhy produktov pre svoju osobnú spotrebu. Spotrebiteľské správanie, to sú vzorce, ktoré používame pri hľadaní, nákupe, užívaní a hodnotení produktov. Spotrebiteľa tak pri nakupovaní ovplyvňujú rôzne faktory, či už kultúrne, spoločenské, osobnostné i psychologické. Nákupné správanie spotrebiteľov sa však dá zmeniť, a to tak, aby z toho v konečnom dôsledku zákazníci čo najviac vyťažili pre sebe a svoju rodinu.
Nákupy a nakupovanie – každodenná realita
Výrazná zmena nákupného správania spotrebiteľov bola v priamom súvise s pandémiou COVID-19. Tá zmenila životy mnohých ľudí aj ohľadom spôsobu, akým nakupujú nielen potraviny, ale aj drogériu, oblečenie, obuv, či darčeky pre svojich blízkych. Ekonomická neistota, ktorá pretrváva, rozhodne vedie k zníženiu výdajov za elektroniku, módu i rôzne typy služieb. Spočiatku sa výdavky na potraviny zvýšili, pretože sa spotrebitelia začali zásobovať trvanlivými potravinami, drogériou a rôznymi ochrannými prostriedkami. Bolo to obdobie, kedy ľudia nakupovali menej často, ale zato preferovali väčšie balenia, ktoré boli zároveň aj cenovo výhodnejšie. Je len prirodzené, že spotrebitelia začali ceny potravín a ďalšieho tovaru porovnávať. A v tomto smere je veľmi nápomocný portál Kaufino.com, kde sa dá veľmi jednoduchým spôsobom zistiť a overiť, v ktorom obchode je hľadaný sortiment aktuálne cenovo najvýhodnejší.
Skúsme nakupovať výhodne
V prvom rade je dobré si vopred pripraviť zoznam, alebo aspoň okruh vecí, ktoré chcete nakúpiť. Jednotlivé položky zo zoznamu a ich cenové relácie si potom viete veľmi jednoducho porovnať a zistiť, kde sa vám kúpa naozaj oplatí. Internetový projekt Kaufino pravidelne zhromažďuje a aktualizuje akciové letáky obchodov a obchodných reťazcov, a tak všetky nájdete na jednom mieste. Získate tým jedinečnú možnosť znížiť svoje výdavky a ešte k tomu aj ušetriť. Medzi top obchodné reťazce patrí Kaufland. Skúste si Kaufland letak od stvrtka prelistovat online na Kaufino sk. Možno vás už zaujímajú nákupy s vianočnou tematikou, pretože Kaufland letak každoročne prináša tipy na Kaufland Vianoce, napríklad pôsobivé vianočné dekorácie. Online nakupovanie, resp. výber tých najvýhodnejších nákupov, to je radosť, zábava a úžitok v jednom.
Ako sa vyhnúť náporom v obchodoch?
I keď Vianoce vnímame predovšetkým ako sviatky pokoja, ich prípravy sú toho často pravým opakom. Možno to poznáte aj z vlastnej skúsenosti: zhon, chaos a stres, k tomu nákupy darčekov na poslednú chvíľu. Predvianočný nápor musia rok čo rok zvládať výrobcovia, predajcovia, kamenné i online obchody. Samozrejme aj prepravné spoločnosti, ktoré sa musia pasovať s každoročným výrazne zvýšeným dopytom po ich službách. Dlhodobé sledovanie nákupných návykov spotrebiteľov svedčí o tom, že väčšina z nich si vianočné nákupy necháva až na mesiac december, a to aj napriek tomu, že stimul v podobe Black Friday je tu už koncom mesiaca október.
Riešenie je úplne jednoduché: nakupovať včas a priebežne, s vianočnými nákupmi môžete začať pokojne už v mesiaci október, či začiatkom novembra. Oplatí sa tiež nakupovať online, trošku si zalistovať v akčných letákoch obchodov, prípadne sa vybrať na nákupy v doobedňajších hodinách, kedy sú deti v školách a väčšina ľudí ešte pracuje. S predstihom nakupujú vianočné darčeky najmä ženy, ktoré vo všeobecnosti nakupujú viac darčekov ako muži. Podľa štatistiky nakupuje viac ako 40 % Slovákov darčeky na Vianoce až v decembri, čo sa týka online nákupov, zvyčajne druhý až tretí decembrový pondelok. Na záver vám ponúkame niekoľko dobrých rád, ktoré sa vám zídu pri nakupovaní:
- určte si priority,
- zvážte svoje reálne finančné možnosti,
- otvorene sa o nákupoch porozprávajte s partnerom alebo s rodinou,
- nákupy si naplánujte vopred.
Nezabudnite, že každé plánovanie začína zoznamom. Nákupy a nakupovanie môžu a nemusia byť stresujúce, preto sa pokúste dostať svoje emócie a finančné možnosti do rovnováhy.