Do Tatier dorazil zo Švajčiarska historický elektrický rušeň Yeti, nadšenci mu chcú vdýchnuť nový život
Rušeň chcú uviesť do prevádzkyschopného stavu a následne ho využívať na vyhliadkové jazdy.
Filtrovať podľa kategórie
Rušeň chcú uviesť do prevádzkyschopného stavu a následne ho využívať na vyhliadkové jazdy.
Počet migrantov na malých plavidlách v Lamanšskom prielive tento rok prudko vzrástol.
Firmy si budú testy kupovať v lekárňach, štát im prostredníctvom rezortu hospodárstva preplatí päť eur za test a jedno euro za manipuláciu a prípadnú kontrolu.
Poslankyňa Monika Kozelová (OĽaNO) by naopak rada vedela, prečo by malo Múzem SNP ostať pod ministerstvom kultúry.
Scholz v septembrových voľbách priviedol svoju SPD k tesnému víťazstvu nad Merkelovej stredopravým blokom.
Pravidlá poskytovania pomoci sa podľa ministra dopravy Doležala meniť nebudú.
Južné Tirolsko patrí medzi najmenej zaočkované oblasti Talianska, keďže za národným priemerom zaostáva o 5 až 10 percent.
Za posledných 21 mesiacov pandémie je gastro jedným z najviac postihnutých a poškodených sektorov na Slovensku.
Výnimky zo zákazu vychádzania na Slovensku.
Vojaci by mali posilniť vybrané regionálne úrady verejného zdravotníctva, Úrad verejného zdravotníctva SR, Národné centrum zdravotníckych informácií a zdravotnícke zariadenia.
24.11.2021 (Webnoviny.sk) – Do flotily historických vozidiel Občianskeho združenia (OZ) Veterán klub železníc Poprad pribudol historický elektrický rušeň Yeti. Ide o historický kus z roku 1927 a dovezený bol zo Švajčiarska.
Členovia OZ ho chcú uviesť do prevádzkyschopného stavu a následne ho využívať na vyhliadkové jazdy. Informoval o tom výkonný riaditeľ Veterán klubu železníc Poprad Ján Sabaka.
„Ako električka Kométa dostal svoje meno pri pluhovaní snehových závejov. Na rovnakú činnosť sa na trati Bern – Solothurn a Bern – Worb vo Švajčiarsku používali aj lokomotívy Ge 4/4 111 a 112. Boli vybavené snehovým pluhom, so svojimi 470 kilowatmi trakčného výkonu hladko očistili trať od snehu. Ide o konštrukčne jednoduchý rušeň, avšak v zimných podmienkach spoľahlivý a pritom silný. Rovnako ako snežný muž Yeti,“ približuje Sabaka.
Yeti je elektrický rušeň Ge 4/4 112, ktorý bol vyrobený v roku 1927 v továrni AEG v Nemecku a dodaný na trať Haspe – Vörde – Breckerfeld. Trať bola súčasťou električkovej trate v neďalekom nemeckom meste Hagen.
Pracoval predovšetkým v nákladnej doprave na miestnej železnično-električkovej trati až do jej zániku o niekoľko desaťročí neskôr. V roku 1957 spoločnosť predala najskôr prvý rušeň a v roku 1967 aj rušeň Yeti, ktorý sa nám podarilo získať.
„V novom pôsobisku vo Švajčiarsku na vtedajšej Vereinigten Bern Worb Bahnen (VBW) pokračovalo využitie obidvoch lokomotív rovnako. Fungovala tu čulá nákladná doprava. Prepravovali sa predovšetkým normálnorozchodné nákladné vozne na podvalníkoch, pracovné vlaky a vlaky so snehovým pluhom. Lokomotívy spoľahlivo slúžili až do roku 2018 kedy boli odstavené z prevádzky a mali byť zošrotované,“ vysvetľuje Sabaka.
Vďaka nadšeniu a empatii vrcholových predstaviteľov spoločnosti Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS) bola lokomotíva s číslom 111 darovaná pre múzeum električiek vo Wuppertale a druhá 112 pre OZ Veterán klub železníc Poprad.
„Sú tak zachránené pred zošrotovaním. Prvá sa vráti do svojej rodnej lokality, druhá začne nový život vo Vysokých Tatrách. Naše OZ plánuje lokomotívu uviesť do prevádzkyschopného stavu a vykonať schválenie tohto typu vozidla na infraštruktúre tatranských železníc. Aj vďaka nej budeme môcť rozšíriť počet historických jázd a zatraktívniť ekologické tatranské električky“ dodáva Sabaka.
spája priaznivcov histórie dopravy vo Vysokých Tatrách od roku 1983.
Jeho hlavnou činnosťou je záchrana, oprava a prevádzkovanie historických súprav tatranskej železnice.
V súčasnosti má desať aktívnych členov, ktorí pomáhajú pri rôznych činnostiach spolku.
Viac k témam: historický elektrický rušeň Yeti
Zdroj: Webnoviny.sk – Do Tatier dorazil zo Švajčiarska historický elektrický rušeň Yeti, nadšenci mu chcú vdýchnuť nový život © SITA Všetky práva vyhradené.