Prieskum IKEA: Iba 48 percent Slovákov si myslí, že žijeme v rodovo vyváženej spoločnosti
Až 83 % Slovákov považuje tému rodovej rovnosti za dôležitú, no zároveň iba 48 % z nás si myslí, že žijeme v spoločnosti, ktorá je rodovo vyvážená.
Filtrovať podľa kategórie
Až 83 % Slovákov považuje tému rodovej rovnosti za dôležitú, no zároveň iba 48 % z nás si myslí, že žijeme v spoločnosti, ktorá je rodovo vyvážená.
Ľudia majú podľa podpredsedu parlamentu Gábora Grendela dosť problémov aj bez konfliktov v koalícii.
Cena za tonu emisií CO2 sa aktuálne pohybuje na úrovni 37 eur a do roku 2050, čo je medzník, ku ktorému sa EÚ zaviazala k uhlíkovej neutralite, by sa mohol postupne zvýšiť takmer...
Firma ukončuje produkciu všetkých áut so spaľovacím motorom, vrátane hybridov.
Slovenská advokátska komora od špeciálneho prokurátora žiada preverenie medializovaných informácií, že advokátovi údajne nebolo umožnené podpísať splnomocnenie na oboznámenie sa...
Inštitút Ifo v spolupráci s denníkom Frankfurter Allgemeine Zeitung uskutočnil prieskum medzi ekonómami na nemeckých univerzitách.
Na potrebe diskusie sa zhodli predstavitelia justície, ktorí sa v utorok 2. marca zišli na Najvyššom súde SR.
Bývalý generálny prokurátor je stíhaný v súvislosti s utajovaním nahrávky Gorila.
Reformy sú potrebné na zlepšenie podnikateľského prostredia, ale aj posilnenie systémov zdravotnej starostlivosti.
Ministerstvo zverejnilo na svojej internetovej stránke odporúčanie s návrhom potvrdenia zamestnávateľa.
3.3.2021 (Webnoviny.sk) – Až 83 % Slovákov považuje tému rodovej rovnosti za dôležitú, no zároveň iba 48 % z nás si myslí, že žijeme v spoločnosti, ktorá je rodovo vyvážená. Rodovú rovnosť pritom vo všeobecnosti hodnotia oveľa pozitívnejšie muži (59 %). Vyplýva to z aktuálneho prieskumu spoločnosti IKEA a prieskumnej agentúry Simply 5. Spoločnosť IKEA sa dlhodobo snaží vytvárať lepší každodenný život pre čo najviac ľudí. Pri tej príležitosti teraz otvára dôležitú tému rodovej rovnosti a spúšťa kampaň „Za férový domov“.
Spoločnosť IKEA sa už pred mnohými rokmi zaviazala k zásade, že ženy a muži majú právo na rovnaké odmeňovanie a rovnosť príležitostí v práci, no existuje ešte jedno dôležité miesto, kde je rovnosť medzi ženami a mužmi nevyhnutná – tým miestom je domov. „Pre spokojnú domácnosť je potrebné, aby v nej bola deľba práce spravodlivejšia. Ak väčšinu povinností v starostlivosti o domácnosť preberá iba jeden z partnerov, predstavuje to pre neho nadmernú záťaž, ktorá skôr či neskôr môže prerásť do úzkosti, dlhodobej preťaženosti a iných príznakov. Skutočná rovnosť sa začína doma. Pridajte sa k nám a šírte túto myšlienku ďalej. Prispejete tak k lepšej budúcnosti pre všetkých, “ vyzýva Roman Bojko, líder v oblasti rovnosti, rozmanitosti a inklúzie IKEA pre región Česká republika, Maďarsko a Slovensko.
IKEA sa rozhodla upozorniť na tému rodovej rovnosti v rámci kampane „Za férový domov“, prostredníctvom ktorej vyzýva svojich zákazníkov aj k výmene rolí v domácnosti. Súčasťou kampane je i rozsiahly prieskum, ktorý nahliadol do domácností Slovákov a ich nastavenie čo sa rodovej rovnosti týka. Ukázalo sa, že pre 83 % Slovákov je rodová rovnosť dôležitá. Približne tretina Slovákov zároveň pripúšťa, že rodové stereotypy hrajú v ich živote a v domácnosti významnú úlohu. Ako to teda vyzerá v slovenských domácnostiach?
IKEA sa spolu s prieskumnou agentúrou pozrela na to, ako vyzerá bežný deň v našich domácnostiach. Ukázalo sa, že ženy majú všeobecne vyšší podiel na uskutočňovaní „neplatenej práce“ v domácnosti než muži. Denne trávia domácimi prácami takmer o hodinu viac ako muži, čo predstavuje týždenne skoro jeden celý pracovný deň.
V každej druhej slovenskej domácnosti nesú celkovú zodpovednosť za domáce práce výhradne ženy, avšak iba v jednej z desiatich domácností sú za domáce práce plne zodpovední iba muži. V 39 % slovenských domácností sa partneri o domáce práce delia rovnomerne.
V prieskume sa spoločnosť IKEA zamerala aj na spomínané spoločenské stereotypy a zisťovala príslušnosť k rôznym domácim prácam. Ktoré domáce práce vykonávajú v domácnosti ženy, a ktoré sú preferované mužmi? Medzi takzvané „ženské práce“ patrí najmä žehlenie, ktoré má na starosti žena až v 78 % domácností. Ďalej nasleduje pranie (70 %), umývanie okien (68 %) či výmena posteľných obliečok (61 %). Štatistiky ukazujú, že v 55 % situácií je to práve žena, ktorá zostáva doma s dieťaťom v prípade choroby. V 36 % domácností je táto povinnosť rozdelená medzi oboch partnerov. Podobne to je aj s podporou pri učení dieťaťa, v 48 % prípadoch aktivitu vykonáva výlučne žena, v 46 % domácností sa k tejto aktivite prikláňajú obaja rodičia.
S čím v domácnosti pomáhajú muži? Z prieskumu vyplynulo, že až v 76 % domácností má na starosti zabezpečenie automobilových opráv práve muž. Podobne to je aj v prípade menších opráv v domácnosti (73 %). Za typickú mužskú činnosť môžeme považovať aj umývanie auta, ktoré až v 67 % prípadoch praktizuje práve muž, v 26 % prípadoch partneri rovnomerne. Za typickú „mužskú prácu“ v domácnosti môžeme považovať výnos smetí, ktoré má v 32 % domácností na starosti muž, v 51 % prípadoch sa o výnos smetí starajú obaja partneri.
Podpora slovenských mužov pri výmene posteľných obliečok, varení a starostlivosti o deti počas choroby môže mať pozitívny vplyv na vnímanú rodovú rovnosť v domácnosti. Jedná sa o činnosti, na ktorých sa muži zúčastňujú len zriedka, ale ak sa ich zúčastnia, majú významný vplyv na pozitívne hodnotenie rovnosti v domácnosti.
V prípade, ak nastane situácia, kedy je potrebné operatívne vymeniť role v domácnosti, až 80 % z nás ochotne zastúpi svojho partnera. Vnímanie žien a mužov je v tomto prípade takmer rovnaké. Ak sa však na výmenu rolí pozeráme z dlhodobého hľadiska, ochota vymeniť si role mierne klesá na hodnotu 72 %. Tu už evidujeme aj väčší rozdiel medzi vnímaním žien (76 %) a mužov (68 %).
Inšpirujte sa kampaňou „Za férový domov“ spoločnosti IKEA a motivujte seba i svoje okolie k podpore témy rodovej rovnosti. Viac informácií nájdete na www.IKEA.sk/zaferovydomov.
Informačný servis
Viac k témam: PR, prieskum, rodová rovnosť
Zdroj: Webnoviny.sk – Prieskum IKEA: Iba 48 percent Slovákov si myslí, že žijeme v rodovo vyváženej spoločnosti © SITA Všetky práva vyhradené.