Desaťnásobné zvýšenie reklamy v RTVS ohrozí rovnováhu na trhu, varujú slovenskí vysieľatelia
ATVS súčasne podotkla, že vláda tento zákon schválila po zásadných a verejne neprediskutovaných zmenách skôr, než sa s ním stihla verejnosť oboznámiť.
Filtrovať podľa kategórie
ATVS súčasne podotkla, že vláda tento zákon schválila po zásadných a verejne neprediskutovaných zmenách skôr, než sa s ním stihla verejnosť oboznámiť.
Nie je jasné, kto požiadal o podmienečné prepustenie šéfa podsvetia.
Doteraz takúto prezidentskú pečať získala len Stredná priemyselná škola (SPŠ) Emila Belluša v Trenčíne.
Podľa Lexmann je práve toto domáca úloha, ktorú si musíme urobiť na Slovensku.
Otvorený list podpísalo viac ako 68-tisíc občanov Slovenska.
Ukrajinským silám sa ruské útoky darilo odrážať.
Ministerka nemá podľa kresťanských demokratov čo hľadať na svojom poste.
Poslanci schválili zákon o strategických investíciách s mnohými úpravami.
Nový zákon by mal platiť od júla tohto roka.
Mikuláš Dzurinda vyzdvihol to, za čo všetko môžeme byť vďační vďaka tomu, že Slovensko je súčasťou EÚ. Spomenul vyššiu životnú úroveň, zavedenie eura a tiež, že naše mestá a...
24.4.2024 (SITA.sk) – Vláda schválila desaťnásobné zvýšenie povolenej reklamy v Rozhlase a televízii Slovenska (RTVS), čo naruší rovnováhu na trhu. Upozornila na to Asociácia televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS), ktorá tak vyjadrila svoj kritický postoj k predloženému Návrhu zákona o Slovenskej televízii a rozhlase, ktorý vláda schválila na stredajšom rokovaní.
Ako asociácia upozornila, enormné zvýšenie podielu reklamy v prípade verejnoprávneho média zásadne znevýhodní súkromných vysielateľov, poskytne mu neférovú výhodu a bude znamenať ďalšiu snahu o obmedzenie pôsobenia súkromných televízií na trhu. ATVS v tejto súvislosti vyzýva poslancov, aby zmenu prehodnotili.
ATVS súčasne podotkla, že vláda tento zákon schválila po zásadných a verejne neprediskutovaných zmenách skôr, než sa s ním stihla verejnosť oboznámiť. Asociácia priblížila, že v porovnaní s prvou verziou prináša nová verzia zásadné zmeny práve v podiele reklamy, ktorý sa zvyšuje desaťnásobne.
Predseda predstavenstva ATVS a generálny riaditeľ skupiny Markíza Peter Gažík pripomenul, že pri založení Audiovizuálneho fondu (AVF) prišlo ku kompromisu medzi súkromnými vysielateľmi a štátom ohľadne povinnosti platiť príspevky do AVF a podielu reklamy vo vtedajšej STV, dnes RTVS.
„Na základe uvedeného kompromisu v súlade so zákonom o AVF súkromní vysielatelia prispievajú do AVF sumu vo výške dvoch percent ich celkových príjmov z reklamy a telenákupu,“ uviedol Gažík s tým, že vo väzbe na túto podporu audiovizuálnej tvorby zo súkromných zdrojov štát garantoval limitovaný rozsah reklamy, ktorý bude môcť vysielať verejnoprávne médium financované majoritne z verejných zdrojov.
„ATVS pripomína, že tento kompromis a kontext prijímania zákona o AVF potvrdil vtedajší minister kultúry Marek Maďarič aj na minulotýždňovom slávnostnom podujatí k 15. výročiu vzniku Audiovizuálneho fondu,“ dodal Gažík.
Asociácia ďalej zdôraznila, že RTVS je mnohonásobne väčším príjemcom dotácií z AVF, než je to u súkromných vysielateľov. Tí nie sú oprávnení dotácie do veľkej miery čerpať, a to aj napriek tomu, že na čerpanie prispievajú, pričom čísla hovoria o tom, že súkromní vysielatelia prispievajú do fondu približne päťkrát viac než RTVS. V rokov 2021 a 2022 to bolo 13-krát viac. Desaťnásobné zvýšenie podielu reklamy je podľa Gažíka v priamom rozpore s týmto kompromisom.
„Toto zvýšenie dáva verejnoprávnemu vysielateľovi ďalšiu neférovú výhodu. V konečnom dôsledku ide tiež aj o narušenie rovnováhy v rámci duálneho systému vysielania, teda rovnováhy medzi komerčným súkromným vysielaním a verejnoprávnou službou,“ vyhlásil Gažík. Podľa asociácie sú tak na mieste obavy, že to nie je v súlade s pravidlami štátnej pomoci a zásadne sa to môže dotknúť celého trhového podnikateľského prostredia.
„Rovnako nie je vyčíslený dopad opatrenia s ohľadom na zásady poskytovania štátnej pomoci, keď sa kombinuje financovanie verejnoprávneho vysielateľa priamo zo štátneho rozpočtu s možnosťou venovať päť percent vysielacieho času reklame,“ priblížila ATVS a pripomenula, že prípadné zníženie príjmov z reklamy môže ohroziť možnosti súkromných vysielateľov vyrábať obľúbené a sledované programy. To môže mať následne vplyv na zamestnanosť.
Viac k témam: Ficova vláda 2023 – 2027 (koalícia Smer-SD Hlas-SD SNS), Návrh zákona o Slovenskej televízii a rozhlase, Reklama, RTVS Rozhlas a televízia Slovenska, verejnoprávne médiá
Zdroj: SITA.sk – Desaťnásobné zvýšenie reklamy v RTVS ohrozí rovnováhu na trhu, varujú slovenskí vysieľatelia © SITA Všetky práva vyhradené.