E-shopy sa zmenili na dátové firmy. Mnohí majitelia však ,,zlaté“ informácie nevedia využiť
Za ostatné tri roky e-shopy nielen na Slovensku prešli extrémami, ktoré výrazne zmenili ich fungovanie.
Filtrovať podľa kategórie
Za ostatné tri roky e-shopy nielen na Slovensku prešli extrémami, ktoré výrazne zmenili ich fungovanie.
Ďalšími oblasťami, do ktorých sa rozšíri operácia izraelskej armády, zrejme myslel stred Pásma Gazy alebo mesto Rafah na juhu.
Podľa štatistík ukrajinského ministerstva obrany mala ukrajinská armáda v októbri takmer 800-tisíc vojakov.
Cyperské bezpečnostné služby sledovali dvoch iránskych mužov niekoľko týždňov a zadržali ich tesne pred tým, ako mala doraziť jednotka na zabíjanie.
Jednou z účastníčok utorkového protestu je aj 94-ročná Eva Mosnáková, ktorá prežila holokaust.
Spokojných s doterajšími krokmi novej vlády je 40,2 percenta obyvateľov Slovenska.
Podľa ministra Tarabu je nevyhnutné dbať na to, aby na Slovensku nedochádzalo k zavádzaniu povinností nad rámec ustanovení únie.
Podľa Igora Matoviča s návrhom na natiahnutie rozpravy oslovili všetky opozičné strany.
Darujte svojim blízkym pod stromček poukaz na nezabudnuteľný zážitok, ktorý poteší všetky zmysly.
Gábor Grendel z hnutia Slovensko povedal, že opozícia v parlamente využíva len práva, ktoré jej zaručuje ústava a zákon o rokovacom poriadku.
20.12.2023 (SITA.sk) – Za ostatné tri roky e-shopy nielen na Slovensku prešli extrémami, ktoré výrazne zmenili ich fungovanie. Od extrémneho rastu v rokoch pandémie 2020 a 2021 až po stagnáciu i pokles v súčasnosti. Mnohí prevádzkovatelia e-shopov si lámu hlavu, ako ďalej riadiť svoj biznis. Podľa pravidelného reportu Heureka Insider e-commerce zaznamenal v treťom kvartáli tohto roka medziročný prepad až o 9 %. Mnoho online obchodov si však nevšimlo najzásadnejšiu zmenu, a to že sa z online predajcov zmenili na dátovo riadené digitálne firmy. Ako správne využívať množstvo dát v e-commerce a poradiť si s konkurenciou, rastúcimi nákladmi a infláciou, radí biznisový konzultant Tomáš Török zo spoločnosti BizBuilders v Bratislave.
„V e-commerce firmách sa vyskytujú všetky dáta na rozdiel od tých ,analógových‘, kde to tak prirodzene nie je. Ak ich firma má a správne sleduje, má ,joystick‘ v ruke a dokáže sa veľmi rýchlo prispôsobovať vývoju trhu a jeho zmenám. Strategicky kľúčové sú tri zručnosti pri práci s dátami: vedieť správne dáta zbierať, konfrontovať ich s realitou a na ich základe sa strategicky rozhodovať,“ hovorí konzultant Tomáš Török zo spoločnosti BizBuilders v Bratislave.
„Spracovávanie dát v e-commerce firme je o správnom nastavení exportov z rôznych aplikácií a softvérov. Od webovej platformy cez Google Analytics až po účtovný softvér. Aj keď sa na prvý moment zdá, že ide o jednoduchú (skôr technickú) vec, v praxi existuje viacero ,pascí‘, na ktoré by si mali firmy dávať pozor,“ dodáva Tomáš Török.
Väčšina online predajcov zbiera dáta z viacerých zdrojov. Dôležité je, aby sa tieto informácie stretávali na jednom mieste. „Pokojne to môže byť aj tabuľka v Exceli, dôležité je dostať dáta z rôznych zdrojov na jednu platformu a tam ich následne komplexne vyhodnocovať,“ dopĺňa konzultant.
Takýmto krokom sa predchádza „kúskovanej„ analýze dát – keď sa zvlášť pozerajú napríklad výsledky marketingových kampaní v Google Analytics, zvlášť predajné dáta v e-shopovom rozhraní a samostatne ďalšie marketingové náklady vo výsledovke. Tým sa predchádza parciálnym vyhodnoteniam, ktoré sú často neobjektívne a môžu byť skreslené.
Druhým dôležitým bodom je prepojenie nazbieraných informácií na reálnu ekonomiku, teda náklady, výnosy a ziskovosť. Toto je kľúčové najmä pri rozhodovaní sa o efektivite marketingu. „Podľa parciálneho pohľadu sledovania marketingových nákladov (dajme tomu ak sledujeme iba náklady na kampaň) sa môže javiť, že marketing je efektívny a funguje. Len čo však tieto dáta doplníme o širšiu perspektívu, a teda o ďalšie nákladové položky – na kreatívu, produkciu, agentúrny honorár, ktoré evidujeme vo výsledovke, môže sa pohľad úplne zmeniť. Napríklad firma zistí, že na získanie 1 eura tržby už vynakladá neprimerane vysoké marketingové náklady a de facto je v predaji neefektívna,“ uvádza príklad z praxe Tomáš Török. Tento jav je iba dôsledkom toho, že sa dáta nezbierajú na jedno miesto, že sa nevyhodnocujú v celku a neprepájajú na finančné ukazovatele firmy.
„Množstvo majiteľov e-shopov si stále neuvedomuje, že trh e-commerce sa zásadne zmenil. Vo veľkej väčšine odvetví sa zastavil rýchly rast predaja a nastala stagnácia. Tým sa de facto obmedzil rast tržieb a v mnohých segmentoch dokonca došlo k ich celkovému poklesu. To spôsobilo silnejúci konkurenčný tlak. Rovnako vo väčšine segmentov došlo k rastu nákladov – najmä poplatkov pre najviac využívané akvizičné médiá – Google a Facebook. Paradoxne k týmto negatívnym javom si k tomu ešte väčšina e-shopov nevedela infláciou zvýšené náklady úplne premietnuť do finálnych cien, pretože by sa ich produkty stali nepredajné. V mnohých segmentoch to spôsobilo ukrojenie marží a de facto stratu akejkoľvek zmysluplnej profitability e-shopov. Pre úspešné zvládnutie takejto relatívne dramatickej situácie na trhu je potrebné pracovať najmä s dátami a prepojením na náklady. Tu vzniká priestor na dosiahnutie efektivity a ziskovosti aj pri relatívne saturovanom trhu. Schopnosť práce s dátami a rozhodovania sa na ich základe je pre súčasnú situáciu kľúčová,“ uzatvára Tomáš Török.
Toto je Everestom strategického riadenia e-shopov. Nech to vyznieva akokoľvek technokraticky, strategické rozhodnutia v e-commerce sú založené na dátach. Rovnako sa na dátach stavia aj marketingová stratégia. Na to však musí nastať základná zmena – a to je zmena v „mindsete” CEOs alebo majiteľov. A tá hovorí o tom, že môj e-shop už nie je iba predajný kanál, ale dátovo riadená firma.
Informačný servis
Viac k témam: E-shopy, PR
Zdroj: SITA.sk – E-shopy sa zmenili na dátové firmy. Mnohí majitelia však ,,zlaté“ informácie nevedia využiť © SITA Všetky práva vyhradené.