Slovenské Vianoce kedysi a dnes
K tridsiatemu výročiu slobodných Vianoc odhaľuje jeden z najväčších reťazcov na Slovensku premeny nákupného správania slovenských spotrebiteľov.
Filtrovať podľa kategórie
K tridsiatemu výročiu slobodných Vianoc odhaľuje jeden z najväčších reťazcov na Slovensku premeny nákupného správania slovenských spotrebiteľov.
Tínedžer sa bál, že sa auto ponorí a otvoril okná, aby sa dostal von. Teplota v rieke bola pod bodom mrazu.
Obaja musia zaplatiť náklady na pohreb obete a dcére zavraždeného ako nemajetkovú ujmu 24-tisíc eur.
Bratislava tak pôjde so zvyšovaním daní po vzore ostatných krajských miest.
Robert Fico vyčíta prokurátorovi politickú zaujatosť.
Do svojej krajiny sa musia vrátiť do siedmich dní.
Nové pravidlá sa budú týkať všetkých vrátane politikov, populárnych osobností na YouTube, ale aj širokej verejnosti.
Stavebná komora sa nestotožňuje s názorom, že hlavnými vinníkmi za výbuch plynu v Prešove sú traja robotníci, ktorí obsluhovali technologické zariadenie na vykonanie prikázanej...
Zo širokého sortimentu za výhodné ceny si už môžu vyberať aj Skaličania. Spoločnosť Kaufland otvorila 12. decembra 2019 brány svojej prvej prevádzky aj v tomto meste. Pri tejto...
Riskantnú akciu chcú podniknúť aj napriek riziku ďalšieho výbuchu.
12.12.2019 (Webnoviny.sk) – K tridsiatemu výročiu slobodných Vianoc odhaľuje jeden znajväčších reťazcov na Slovensku premeny nákupného správania slovenských spotrebiteľov. Hoci sa tradície menia, vianočné rituály sú jednými z najzachovávanejších rodinných sviatkov po celé generácie. Spoločnosť Tesco na reprezentatívnej vzorke viac ako 1000 svojich zákazníkov zisťovala, aký význam pre nich majú Vianoce, ako ich trávili v roku 1989 a ako ich prežívajú v súčasnosti.
Vianočné sviatky sú najexponovanejšími dňami v roku a pre mnohých môžu byť prípravy, snaha vyhovieť prianiam blízkych, ako aj nákupy darčekov veľakrát na poslednú chvíľu vyčerpávajúce. Možnosti, výber a dostupnosť produktov sú v porovnaní s rokom 1989 oveľa vyššie. Kedysi sme počas Vianoc stáli rady na banány a mandarínky, dnes je to pre nás nepredstaviteľné a bežnou sa stala ich kúpa online z pohodlia nášho domova, napríklad prostredníctvom najväčších Tesco Online nákupov. Okrem toho si dokážeme aj v kamennej predajni na jednom mieste kúpiť potraviny, veci do domácnosti, drogériu, elektroniku či oblečenie.
Symbolom slovenských Vianoc bol v minulosti betlehem, tradícia vianočných stromčekov sa u nás rozšírila až začiatkom 20-teho storočia. Po roku 1989 k nám prenikali vplyvy iných kultúr, napríklad k tradičnému Ježiškovi pribudol Santa Claus. Podľa etnologičky, doc. Kornélie Jakubíkovej sa funkcia stromčeka menila a dnes má skôr esteticko-prestížnu funkciu. Zatiaľ čo ľudia v minulosti zdobili živé stromčeky, v súčasnosti má až 70 % domácností umelý stromček. Výzdoba sa menila podľa módnych trendov, ktorým sa postupne prispôsobovali aj vianočné ozdoby – pred tridsiatimi rokmi nesmeli na stromčeku chýbať salónky, dnes sa zdobí skôr umelými, kúpenými alebo vlastnoručne vyrobenými ozdobami. Popularitu si získal adventný svietnik a fenoménom je taktiež vonkajšia a vnútorná svetelná výzdoba, čoraz častejšie zdieľaná z našich domovov na sociálnych sieťach. Výzdoba je podstatnou súčasťou Vianoc pre viac ako 83 % zákazníkov Tesca. Ako hovorí etnologička doc. Jakubíková „Minulé storočie bolo storočím slova, 21. storočie je storočím obrazu. Významnejšiu rolu zohráva výzdoba, investície do symbolicko-znakových predmetov, ako je adventný veniec, stromček, úprava stola, výzdoba exteriéru domu, v bytoch svetielka v oknách, reťaze na balkónoch„.
Zaujímavosti o Vianociach, o ktorých ste možno nevedeli:
Popularita živých vianočných stromčekov sa v porovnaním s rokom 1989 znížila zo 70 % na 30 %.
Rodinné návštevy sú však takmer stále rovnako populárne, obľubuje ich takmer 72 % respondentov.
Odpočinok a leňošenie počas Vianoc získava na popularite, oproti roku 1989 vzrástlo na viac ako 80 %.
Pre 80 % respondentov je sledovania rozprávok vtelevízii počas Vianoc ich obľúbenou činnosťou.
Zdroje:
Reprezentatívny prieskum spoločnosti TESCO uskutočnený na vzorke 1086 respondentov v období od 18. Novembra 2019 do 22. novembra 2019.
Doc. Kornélia Jakubíková: Rodinné tradície (v sviatkovaní a stravovaní) v kontexte globalizácie
Prof. Zuzana Beňušková: Prečo sú Vianoce tradičné aj nové. Čo je sviatok v 21. Storočí na Slovensku.
Inzercia
Viac k témam: PR, Tesco, Vianoce
Zdroj: Webnoviny.sk – Slovenské Vianoce kedysi a dnes © SITA Všetky práva vyhradené.