Slovenskí piloti opísali svoj výcvik na stíhačkách F-16 v USA, denne sú zvyčajne v práci 10 až 12 hodín
Štyria slovenskí piloti po dvoch rokoch končia základný výcvik na lietadlách F-16, potrebujú ale absolvovať ďalší výcvik.
Filtrovať podľa kategórie
Štyria slovenskí piloti po dvoch rokoch končia základný výcvik na lietadlách F-16, potrebujú ale absolvovať ďalší výcvik.
Vláda chce upozorniť aj na potrebu ochrany klímy a celej planéty.
Na Kube začína opäť fungovať verejná autobusová a vlaková doprava štátnych aj súkromných spoločností medzi hlavným mestom Havana a ostatnými provinciami.
Mestá a obce sa obávajú prijatia ďalších legislatívne zmien, ktorými na ne štát prenesie ďalšie povinnosti bez adekvátneho finančného krytia.
Fumio Kišida volá po rovnomernejšom rozdelení bohatstva, aby sa zabránilo prepadnutiu tretej najväčšej ekonomiky na svete do stagnácie.
SZČO s odloženými daňami si pre nové odvody musia zmeniť trvalý príkaz v banke.
Nová legislatíva zavádza pojem „strategické územie".
Lídri G20 si na summite v Ríme nestanovili si žiadny cieľ pre postupné vyraďovanie uhlia na domácej scéne.
Kandidáti vládnej strany Gruzínsky sen zvíťazili v 19 z 20 volebných obvodov, kde sa hlasovalo v druhom kole komunálnych volieb.
Zuzana Čaputová v majetkovom priznaní uviedla aj osobné auto značky Ford z roku 2015.
1.11.2021 (Webnoviny.sk) – Najväčšou výzvou Slovenska je vyriešiť infraštruktúru na leteckej základni Sliač. Myslia si to budúci slovenskí piloti stíhacích lietadiel F-16, ktorí v americkej Arizone končia základný výcvik na týchto lietadlách. Ako vysvetlili, stíhačky F-16 potrebujú úplne iné podmienky na letisku, ako potrebujú stíhačky MIG-29.
Ministerstvo obrany avizovalo rekonštrukciu letiska Sliač v súvislosti s nákupom nových stíhačiek F-16. Súčasný stav letiska totiž nezodpovedá technickým požiadavkám na prevádzkovanie novej techniky. Rekonštrukcia leteckej základne by mala stáť viac ako 69 miliónov eur.
Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) sa tento týždeň v Južnej Karolíne stretol so štyrmi pilotmi stíhačiek F-16. Ako piloti uviedli pre médiá, denne sú zvyčajne v práci 10 až 12 hodín.
„Ale tým, že odídeme z práce, naša príprava nekončí. Akonáhle prídeme domov, musíme sa pripravovať na ďalší deň. Je to neustály proces,“ vysvetlil pilot Eduard Marhefka s tým, že si nevie predstaviť situáciu, že by v Spojených štátoch nemali rodiny.
„Je to veľmi náročné. Teraz je ten výcvik plný. Aj keď sme tu s rodinami, netrávime s nimi toľko času, koľko by sme chceli. Ale je to super, že sú tu s nami,“ doplnil Marhefka.
Štyria slovenskí piloti po dvoch rokoch končia základný výcvik na lietadlách F-16. Keďže budú vedúcimi skupín, potrebujú absolvovať ďalší výcvik, aby dosiahli minimálny počet nalietaných hodín.
„Po ukončení tohto základné výcviku máme absolvovať výcvik, kde máme nabrať skúsenosti na lietadlách F-16 a potom opäť absolvujeme ďalší výcvik na vedúcich skupín,“ povedal pilot Marek Bobček. Počas dvoch rokov trénovali na lietadlách T-6 a T-38, na ktorých sa učili na nový systém lietania. Na lietadlách T-38 tiež absolvovali bojový výcvik a až následne prešli na stíhačky F-16.
Podľa pilotov existujú odlišnosti v spôsobe výcviku medzi Slovenskom a Spojenými štátmi. „Je to úplne o niečom inom. Naši americkí inštruktori boli vyslaní v zahraničí na rôznych misiách, kde nabrali obrovské skúsenosti. Majú k nám skvelý prístup a snažia sa nám odovzdať, čo nabrali za tie roky. Prechádzame na iný model lietania, aký bol model lietania vo východnom bloku,“ objasnil Marhefka.
Lietadlá F-16 sú podľa pilotov komplexnejšie a ich konštrukčné charakteristiky sú odlišné, ako majú iné lietadlá.
„Takisto je to prvé lietadlo, s ktorým sme lietali, ktoré je ovládané počítačom. Pretože v doterajších lietadlách boli riadiace prvky priamo spojené s pákou alebo prostredníctvom hydrauliky. V F-16 má pilot len joystick, ktorý sníma elektrické signály. Je to iné. Možno pre niekoho náročnejšie si zvyknúť. Pretože v klasických lietadlách sa tá ovládacia páka hýbe, ale v F-16 sníma tlak daného pilota,“ skonštatoval Marek Bobček s tým, že prvý let na stíhačke bol zážitok. „Človek bol v strese z toho ako to vypáli, ale v mojom prípade po zatvorení kabíny všetok stres opadol a sústredil som sa len na vykonanie daného letu,“ uzavrel.
Ministerstvo obrany dohodlo nákup nových stíhacích lietadiel v lete 2018. Ozbrojené sily budú disponovať celkovo 14 stíhačkami F-16 C/D Block 70. Ich dodanie je naplánované do roka 2024. Lietadlá obstarali cez americký program spôsobom vláda-vláda. Základná zmluva bola podpísaná na sumu približne 1,6 miliardy eur. Prvých sedem stíhačiek by malo na Slovensko priletieť v roku 2023. V Spojených štátoch sa momentálne pripravuje 16 budúcich slovenských pilotov stíhacích lietadiel F-16.
Viac k témam: Minister obrany SR, Stíhačky F-16 Block 70/72
Zdroj: Webnoviny.sk – Slovenskí piloti opísali svoj výcvik na stíhačkách F-16 v USA, denne sú zvyčajne v práci 10 až 12 hodín © SITA Všetky práva vyhradené.