Zdravšie a udržateľnejšie potraviny za dostupnú cenu? Stačí nakúpiť v Lidli
Lidl ako predajca potravín aktuálne so 164 predajňami na Slovensku denne osloví státisíce zákazníkov a množstvom svojich produktov sa podieľa na ich výžive.
Filtrovať podľa kategórie
Lidl ako predajca potravín aktuálne so 164 predajňami na Slovensku denne osloví státisíce zákazníkov a množstvom svojich produktov sa podieľa na ich výžive.
Okolnosti dopravnej nehody, miera zavinenia a presná príčina sú predmetom vyšetrovania dopravnej polície v Nitre.
Lekára podrobili dychovej skúške a namerali mu jedno promile.
Spojené štáty však Ukrajine neposkytnú systémy ATACMS, napriek tomu, že o ne Kyjev žiadal.
Najväčšmi sú proti vysokoškolsky vzdelaní ľudia, medzi ktorými sa proti podmieneniu kandidatúry maturitným vzdelaním vyslovilo celkovo 12 percent.
Daní traja ľudia prišli o povolenie na pobyt v Bulharsku a tiež im zakázali vstup do krajiny na päť rokov.
Rozhodnutie poslať tanky na Ukrajinu Švédsko oznámilo vo februári.
Uhrík sa obrátil napríklad aj na strany SOS, Vlastenecký blok či Slovenské hnutie obrody, ale aj na Srdce vlastenci a dôchodcovia - Slovenská národná jednota.
Obvinený muž od viacerých právnických osôb postupne prijímal rôzne druhy odpadu, vrátane nebezpečného, ktorý však nezneškodňoval podľa vydaných povolení.
Žaloba poukázala aj na širšie obavy v mediálnom priemysle - že tento druh technológie „vytláča obsah, ktorého autorom je človek“.
22.9.2023 (SITA.sk) – Lidl ako predajca potravín aktuálne so 164 predajňami na Slovensku denne osloví státisíce zákazníkov a množstvom svojich produktov sa podieľa na ich výžive. Diskont zároveň propaguje zdravý a udržateľný životný štýl. Svoje postavenie na trhu, finančné zdroje, inovácie či veľké odhodlanie zamestnancov i dodávateľov využíva k tomu, aby sa mu dlhodobo darilo prinášať krajine pozitívne zmeny vo viacerých oblastiach svojho pôsobenia.
Nutné napríklad je, aby boli dodávatelia držiteľmi medzinárodne uznávaných certifikátov v oblasti bezpečnosti a kvality potravín. Dôležitá je tiež interná a externá kontrola kvality, pretože čím je potravina citlivejšia, tým musí byť jej analýza intenzívnejšia. V prípade, že sa zistí akýkoľvek nesúlad, príjmu sa nápravné opatrenia. Navyše, Lidl pristupuje k potravinám aj nad rámec toho, čo vyžaduje slovenská legislatíva.
snaha o redukciu pridaného cukru a soli o 20%
len nevyhnutné používanie farbív – uprednostňovanie ich prírodných verzií (napríklad červená repa)
zákaz karmínu a erytrozínu
snaha o používanie nevyhnutných konzervačných látok s ohľadom na bezpečnosť potravín
primerané používanie aróm pokiaľ možno prírodných
obmedzenie používania kukuričného sirupu s vysokým obsahom fruktózy
redukovanie a nahrádzanie palmového oleja
Dobrou správou je, že v predajniach už teraz nájdete rožky a chlieb bez éčok. Drevorubačský chlieb ide rovnako príkladom v stanovených cieľoch – s 23% redukciou soli. Aj so svojim dodávateľom MECOM pracuje Lidl na najlepších riešeniach pri redukcii soli v mäsových výrobkoch. „Všeobecne platí, čo sa týka množstva soli v hotových mäsových výrobkoch, že legislatívne je daný iba limit na jej maximálny obsah. Pre Lidl sme za posledný polrok ponížili soľ vo všetkých výrobkoch v rozmedzí od 5% až do 24%. Pri Vysočine a Paprikáš saláme sme okrem redukcie soli navyšovali aj podiel hovädzieho mäsa. Z pôvodných 6g sme ho upravili na aktuálnych 15g v hotovom výrobku. Taktiež je potrebné spomenúť, že v celej našej výrobnej prevádzke nepoužívame žiaden alergén a na výrobu mäsových výrobkov používame iba koreniace zmesi zložené z prírodných druhov korenín. Umelé dochucovadlá ako: E 621 glutaman sodný či umelé farbivo E 120 karmín, nepoužívame,“ vysvetľuje prevádzkový riaditeľ MECOM – Miroslav Matvija.
Okrem redukcie soli sa usiluje reťazec so svojimi dodávateľmi, okrem iného, aj o redukciu cukru. Príkladným je aj výrobca nealkoholických nápojov s dlhou históriou – Budiš, ktorý pre Lidl vyrába od júna 2021 obľúbené minerálne vody pod privátnou značkou Saguaro. Do tohto roku sa nápoje Saguaro vyrábali z pitnej vody v príchutiach citrón, pomaranč, grapefruit, lesné plody. Aktuálnu situáciu s redukciou cukru priblížila manažérka kvality Budiš Martina Bodiová: „V príchutiach citrón, pomaranč, grapefruit a malina sa redukcia cukru vyvíjala nasledovne: do 1.3.2020 obsahovali tieto nápoje 5,1% cukru, a teda 52 g na liter. V rozmedzí rokov marec 2020 – január 2022 sa ho podarilo znížiť o približne 9% – čo predstavuje 47,5 g na liter. Je skvelé, že začiatkom februára sme sa s cukrom dostali o ďalších 5% nižšie, čo v praxi znamená, že 1 l obsahuje 45 g cukru.“
Diskont zaradil do ponuky aj jogurty, ktoré majú exkluzívnu receptúru, neobsahujú éčka a ani rafinovaný biely cukor. Ten je nahradený zdravším – trstinovým cukrom, ktorý obsahuje vyššie množstvo zvyškovej melasy bohatej na cenné minerály, ktoré naše telo vrelo privíta a absorbuje. Hovoríme o Pilos smotanových jogurtoch od Zvolenskej mliekarne, v ktorých sa podarilo znížiť cukor o približne 14%. Jogurty majú vynovený aj papierový obal. Z téglika, na ktorom je, ho viete bez problémov odstrániť a každú jednu časť vyseparovať podľa návodu ukrytého z vnútornej obalovej strany.
Spoločne s environmentálnou divíziou Schwarz Group – PreZero sa Lidlu podarilo vdýchnuť nový život použitým obalom z domácností. Nájdete na nich označenie PreZero. Ak teda budete držať v ruke výrobok s týmto označením, môžete si byť istý, že bol vyrobený zo 100 percentne recyklovaného materiálu.
Dlhodobá stratégia REset Plastic, ktorej sa Lidl drží, stojí na piatich dôležitých pilieroch:
redukcia,
redizajn,
recyklácia,
odstraňovanie
a výskum.
Primárny cieľ a vízia REset Plastic stratégie je „Menej plastov – uzavreté cykly“. Lidl v obaloch svojich privátnych značiek redukuje a nahrádza plasty, a teda z nich robí recyklovateľné. Takýmto spôsobom sa spoločnosti podarilo v porovnaní s rokom 2017 ušetriť viac ako 20% plastov a svoj cieľ splniť o 3 roky skôr, ako sa pôvodne plánovalo v rámci stratégie REset Plastic.
Do roku 2025 bude obľúbený obchodný reťazec na Slovensku používať vo svojich obaloch privátnych značiek priemerne 20% recyklovaného materiálu. Z dlhodobého pohľadu má ale ambíciu dosiahnuť maximálnu recykláciu úplne všetkých obalov privátnych značiek. Už teraz nájdete v predajniach ako aj v Lidl e-shope výrobky, ktoré sú recyklované zo starých obalov, alebo ich obal z veľkej časti tvorí plastový recyklát. Ide napríklad o minerálnu vodu perlivú Saguaro či Siti Cola. Zmenami zatiaľ prešli obaly produktov ako napríklad obaly – orechov, sušených plodov, plienok, pracích gélov a ďalších.
Lidl sa v duchu bezpečia a funkčnosti spoločnosti, životného prostredia či zdravia svojich zákazníkov zaviazal k zodpovednosti za vedomú výživu, ku ktorej vypracoval aj rozsiahle stanovisko. Okrem dlhodobých cieľov v rámci kvality a čerstvosti produktov, postupného zavádzania označovania Nutri-Score na produktoch vlastných značiek Lidla, transparentnosti, posilnenia právomocí, osvetlenia redukovania pesticídov pri pestovaní či oblasti s fokusom na znižovanie plytvania potravinami, sú v ňom nasledovne spracované aj zásady detského marketingu.
odteraz bude Lidl podporovať marketing zdravšej a udržateľnejšej stravy pre deti
od začiatku roka 2023 sa nebudú propagovať nezdravé potraviny privátnych značiek reťazca (dotýka sa to ako propagácie v televízii, rádiu, na sociálnych sieťach, tak aj obsahu v letákoch)
do konca roka 2025 bude diskont predávať potraviny s detským vizuálom na obaloch jeho vlastných značiek iba v prípade, že splní kritériá stanovené Svetovou zdravotníckou organizáciou (WHO)[1] pre zdravé potraviny. Priebežne sa reťazec postará o zmeny obalov výrobkov. Výnimka sa vzťahuje na produkty, ktoré sa predávajú v časovo obmedzených akciách počas Vianoc, Veľkej noci a Halloweenu.
[1] WHO je špecializovaná medzivládna organizácia systému OSN zaoberajúca sa problematikou zdravia. Vyzýva na dodržiavanie zásad transparentnosti, odborný dohľad aj prísne hodnotenie výsledkov. WHO reaguje na výzvy 6-bodovou agendou v podobe: podpory zdravia, zdravotnej bezpečnosti, posilňovania zdravotníckych systémov, prepojenia výskumu, informatiky a štatistiky, podpory partnerstiev a zlepšenia implementácie. Zdroj: MZ SR. 2023.[online]. Zahraničné vzťahy a Európska únia. [cit. 2023-9-8]. Bratislava, 2023. Dostupné na: < https://www.health.gov.sk/?world-health-organization-svetova-zdravotnicka-organizacia-1>.
Informačný servis
Viac k témam: Kvalitné potraviny, Potraviny, PR, Zdravé potraviny
Zdroj: SITA.sk – Zdravšie a udržateľnejšie potraviny za dostupnú cenu? Stačí nakúpiť v Lidli © SITA Všetky práva vyhradené.